Publisert:
11.11.2015
farmasøyt
Provisorfarmasøyt med bred erfaring og har jobbet mange år som farmasøyt i Vitusapotek.
Sist oppdatert:
05.12.2022
Her kan du logge inn med BankID for å se "Mine resepter". Få oversikt over alle dine gyldige e-resepter eller bestill medisiner og andre reseptvarer hjem på døren - eller Klikk & Hent i apotek.
Hvis du ikke har BankID tilgjengelig kan du fylle ut e-reseptskjema og hente reseptvarene i et apotek:
Ved å logge inn med BankID kan du hos vitusapotek.no få oversikt over Mine resepter, altså oversikt over alle dine gyldige e-resepter. E-resepter er resepter som legen sender elektronisk, og erstatter den tradisjonelle papirresepten. Kort fortalt resept på nett. Her kan du lese om fordelene med e-resept og hvordan e-resept fungerer. Husk at du kan bestille dine medisiner hjem på døren, eller få de klargjort for Klikk & Hent i apotek.
E-resept, eller resept på nett, skal bidra til tryggere legemiddelbruk, enklere rutiner og bedre utnytting av samfunnets ressurser. Det blir for eksempel ikke lenger mulig å miste resepten sin, de ligger i Reseptformidleren. Apotek slipper å taste inn alle opplysningene fra e-resepten, de hentes fra Reseptformidleren. Innføring av e-resepter vil også føre til en reduksjon av falske resepter da e-resepter er svært vanskelige å forfalske.
Les mer om fordeler med e-resept her.
Du kan be legen din om å gi deg en låst resept dersom du ønsker det. En låst resept er en resept på nett (e-resept) som ikke er synlig når helsepersonell søker på ditt fødselsnummer i Reseptformidleren. For å se resepten må man taste inn et referansenummer. Du får referansenummeret av legen når han skriver ut resepten til deg eller du kan logge inn på helsenorge.no.
Når et apotek ekspederer en resept, altså laster den ned fra reseptformidleren, vil ikke resepten kunne åpnes på et annet apotek før ekspederingen er avsluttet (resepten slås ut i kassen eller slettes). Dette er for å unngå at man henter ut reseptvarer flere steder samtidig, og dermed får ut flere pakker enn det er oppgitt på resepten. Hvis en resept er lastet ned eller ligger i bestilling hos et apotek, må man ringe apoteket og be de åpne resepten for å få den aktiv igjen.
Du kan få oversikt over hvilke resepter du har i Reseptformidleren på ulike måter:
Har du andre spørsmål om e-resept kan du ringe e-resept-telefonen 800 43 573, den holder åpent mandag til fredag 8.00 – 15.30.
Bestille dine medisiner for hjemlevering, til postkontor eller klargjøring i Vitusapotek her!
Resepter er generelt gyldige i ett år. Men alle resepter har også et påskrevet et visst antall pakker som kan utleveres, og resepten vil da være utgått hvis alle pakkene er hentet ut, selv om det ikke har gått ett år. P-pilleresepter er gyldige i tre år. Hvis resepten din er gått ut på dato, eller du har hentet alle pakkene som stod oppført på resepten, må du snakke med legen din for å få en ny resept. Ulike fastlegekontor løser dette på ulike måter. Noen har nettbestilling av resepter, andre må du ringe til eller oppsøke. Dette kommer an på type legemiddel du skal hente ut og rutiner på fastlegekontoret.
Dersom du skal hente ut reseptbelagt vare eller informasjon om e-resept (resept på nett) på vegne av andre, må du medbringe en fullmakt. Du kan laste ned vår Digitale fullmakt som oppbevares på mobiltelefonen, eller benytte et fullmaktsskjema som bekrefter at personen resepten gjelder har gitt deg tillatelse til dette. Utover fullmakten din, må du fremvise egen legitimasjon, samt legitimasjon fra fullmaktgiver.
Kilde:
Helsedirektoratet