Ofte stilte spørsmål - medisiner
1) Kan jeg være sikker på at jeg får riktig medisin når jeg bestiller på nett?
Ved en nettbestilling utfører farmasøyten de samme kontrollene som man gjør i et vanlig apotek, og du vil ikke motta andre varer enn de du har bestilt. Ønsker du vite mer om trygghet rundt bestilling av legemidler på nett, les mer her.
2) Hvem kan se bestillingen min?
Bestillinger gjort i nettbutikken kan ses av apotekpersonalet som håndterer (pakker og gjør klar til utsendelse) ordren din. Apotekpersonale har taushetsplikt. Dersom ordren inneholder reseptpliktige varer godkjennes og kontrolleres den av en farmasøyt før utsendelse. Transportør vil ikke vite hva ordren din inneholder. Dersom du bestiller varer via Hent i apotek vil den som håndterer ordren i apotek se bestillingen din.
3) Kan jeg bestille medisiner for egne barn eller andre?
Du kan bestille medisiner for egne barn under 16 år, gitt at dere har samme folkeregistrerte bostedsadresse.
4) Kan jeg få abonnement på legemidlene mine?
Vitusapotek tilbyr abonnement og fast levering av dine medisiner. Du kan velge å få medisinenen dine regelmessig sendt hjem til deg, til postkontor eller klargjort for henting i apotek. Les mer om abonnement og fast levering her.
5) Personlig utlevering av reseptbelagte legemidler
Når du bestiller reseptbelagte legemidler på nett til hjemlevering eller til postkontor/post-i-butikk er det kun du som kan hente pakken din. Det må være samme navn på legitimasjonen du viser og mottakernavnet på hentevarslet. Navnet på hentevarslet er det samme navnet du oppgir i utsjekken. Man kan ikke benytte fullmakt dersom ordren inneholder reseptbelagte medisiner.
6) Hvem kan jeg kontakte hvis jeg har noen spørsmål rundt bruken av medisinen min?
Ved spørsmål rundt bruken av medisinen din kan du ta kontakt med oss på tlf.nr: 23 68 14 90 eller besøke et av våre apotek. Du kan også ta kontakt med legen din. For din egen sikkerhet bør du ikke sende personsensitive opplysninger via e-post eller sosiale medier.
7) Hva er likeverdige medisiner?
Likeverdige medisiner har lik medisinske effekt, og det er trygt å velge det likeverdige alternativet. Forskjellen på likeverdige medisiner er hjelpestoffene. Stoffet som har den medisinske effekten (virkestoffet) er det samme. Les mer om likeverdige medisiner her
8) Priser på reseptbelagte legemidler
Vår tekniske løsning klarer dessverre ikke alltid å kalkulere 100 % korrekt pris. Ved bestilling reserves det beløpet du ser i handlekurven. Kortet ditt trekkes først når bestillingen sendes hjem til deg. Årsak til prisendring kan blant annet være frikort eller utregning av pris ved blå resept. Les mer om blå resept her og frikort her.Ønsker du mer informasjon om pris på legemidler? Les mer her.
9) Må jeg betale for frakt hvis jeg har frikort?
Dersom du har frikort må du betale for frakt ved hjemlevering. Vi tilbyr gratis frakt dersom du handler handelsvarer og reseptfrie legemidler for mer enn 450,-. Gratis frakt gis ikke hvis du kun handler reseptbelagte legemidler, uavhengig av sum. Hvis du velger Hent i apotek betaler du ikke frakt. Generell info om egenandel og frikort finner du her.
10) Hvilke leveringsmåter tilbyr Vitusapotek.no?
Ved handel i nettbutikken tilbyr vi Hent i apotek, Levert på døren og Send per post. Noen varer er varme- eller kuldesensitive og vi kan derfor ikke sende disse varene per post. Alle varere kan Hentes i apotek. Vi bruker Posten Bring som transportør. Du kan se om du kan få varene levert hjem på døren her (søk på postnummer).
11) Hvor lang tid tar det før jeg mottar varene mine?
Ved Hent i apotek-bestillinger skal varene være klare til henting innen 1 time etter at ordren ble plassert, forutsatt at apoteket har varene på lager. For send per post og Levering på døren er leveringstiden 1-3 dager.
12) Jeg får beskjed om at jeg må hente varene i et apotek. Hvorfor kan jeg ikke få det tilsendt?
Noen produkter og medisiner har krav til oppbevaring, transport eller utlevering, og vi kan derfor ikke sende disse varene.
13) Hvilke betalingsalternativer tilbyr Vitusapotek.no?
Ved Hent i apotek betaler du når du er i apoteket du har valgt. Dersom du ønsker å få varene tilsendt betaler du med kort på nettet.
14) Hvordan kan jeg endre eller kansellere en bestilling?
Kontakt kundeservice her.
15) Hva må jeg ha med meg når jeg skal hente varene i apotek?
For å hente egne varer må du ha med legitimasjon. Dersom du skal hente varer for andre enn egne barn under 16 år må du ha med utfylt fullmaktskjema. Husk egen legitimasjon, samt legitimasjon til den du skal hente varer for.
Dersom du ikke har printer tilgjengelig kan du skrive egen fullmakt. Følgende informasjon må være på arket:
- Fødselsnummer og fullt navn på begge personer,
- Hvor lenge fullmakten er gyldig,
- Hva fullmakten innebærer (uthenting av medisin, innsyn i reseptliste),
- Eventuelle andre begrensninger,
- Dato og sted fullmakten er utsted
- Fullmakteiers signatur.
Dersom du har ytterligere spørsmål kan du kontakte oss på telefon 23 68 14 90 eller e-post til kundeservice@vitusapotek.no.