Vitusapotek samarbeider med hudlegetjenesten Askin
Nå trenger du ikke å vente på hjelp fra hudspesialister! Hos Askin får du konsultasjon, hjelp og e-resept på nødvendige medisiner innen 24 timer. Vitusapotek styrker sin satsning på hud gjennom sitt samarbeid med hudlegetjenesten Askin.
Vitusapotek + Askin = sant!
Små og store hudproblemer kan være både plagsomme og smertefulle, og utvalget av medisiner og produkter er stort. Det kan være vanskelig å finne akkurat det som hjelper deg.
Vitusapotek har inngått et samarbeid med den norske spesialisthelsetjenesten Askin for å kunne gi et enda bedre tilbud til våre kunder innen hudhelse.
Hudlegene hos Askin gir spesialistkonsultasjon og e-resepter helt digitalt, de kan hjelpe med alt innen hud og samarbeider med fastlegen din dersom du ønsker det.
Få hjelp på dagen!
Ventetiden er ofte lang for å komme til en hudspesialist, men med Askin får du hjelp på dagen. I løpet av 24 timer (gjelder hverdager) får du svar og en konsultasjon fra vakthavende hudlege i Askin, med e-resept om det er behov for medisiner på resept i tillegg.
Slik fungerer tjenesten
Velg mellom bilde- eller videokonsultasjon . Ved valg av bildekonsultasjon, svarer du på noen spørsmål om hudplagene dine og laster opp 1-5 bilder av det aktuelle hudområdet. I løpet av 24 timer, på hverdager, får du svar fra vakthavende hudlege i Askin, med e-resept om det er behov for det.
Dersom du foretrekker å prate med legen direkte, kan du velge videokonsultasjon. Du finner tilgjengelige timer i kalenderen og bestiller konsultasjon når det passer for deg.
Privatpersoner som bruker tjenesten, kan selv velge om fastlegen skal få rapport om konsultasjonen.
Så enkelt fungerer det – se her!
Mange fordeler for deg som er VI+ medlem
Fordelene er mange for deg som er medlem av kundeklubben VI+!
Alle våre VI+ medlemmer får 20 % rabatt på digital bildekonsultasjon og videokonsultasjon hos Askin.
(Bildekonsultasjon koster normalt kr 595,- og videokonsuktasjon kr 995,-.)
Meld deg inn i vår kundeklubb her!
Medlemskode som gir rabatt på konsultasjon, mottar du som er medlem i våre nyhetsbrev sent til deg på mail.
Gå til askin.no for bilde- eller videokonsultasjon.
Hva betyr dette samarbeidet for kunden og hvilke fordeler får de?
«– Hos Vitusapotek har vi stort fokus på hudpleie for all type hud, også syk hud. Samarbeidet med Askin blir et flott supplement til vårt hudtilbud i Vitusapotek. Vi har tro på at tverrfaglig samarbeid med hudlegene vil bidra til økt hudhelse i befolkningen».
Mona Skogsrud Bugge, farmasøyt og fagrådgiver i Vitusapotek
Vitusapotek – best på hud i apotek
I flere år har Vitusapotek utdannet ansatte fra hele landet ved Hudpleieakademiet for å gi dem kunnskap og kompetanse innen hudhelse og hudpleie. Kunnskapen kommer kundene til gode når de trenger råd til pleie av huden og for å finne produkter til akkurat sin hud.
«– Samarbeidet med Askin gir hudtilbudet vårt et løft. Sammen med hudlegene i Askin skal vi i Vitusapotek sette oss inn i kundens situasjon og bruke vår fagkompetanse på hud og hudpleie for å yte best mulig hjelp».
Mona Skogsrud Bugge, farmasøyt og fagrådgiver i Vitusapotek
Mer om Askin
Norges største miljø av digitale hudleger i én tjeneste
I hudlegetjenesten Askin er ledende hudspesialister i Norge samlet i en app. Teamet i tjenesten består nå av 24 hudleger med lang erfaring i det norske helsevesenet på mange nivåer.
Grunnlegger av Askin og medisinsk ansvarlig hudlege i tjenesten, er Mohammad Rizvi. Han er også overlege på seksjon for hudsykdommer på Rikshospitalet, og han er svært glad for avtalen de har inngått med Vitusapotek.
«– Tverrfagligheten er bra for kundens beste».
Mohammad Rizvi, medisinsk ansvarlig hudlege i Askin
Askin bygger på internasjonal forskning
Mohammad Rizvi forteller at det var møter med eldre, syke pasienter som fikk han til å gruble på hvordan man kunne hjelpe disse raskere og bedre. I tillegg var det alle pasientene med hudplager han visste sto på venteliste for å komme til spesialist – ventelister som var og er lange.
Dr. Rizvi har lenge hatt stor interesse for teledermatologi, og mente at det her var mulig å bruke dette for å forenkle både diagnostisering og kontroller av pasienter.
Teledermatologi er en betegnelse for digital vurdering av en hudlidelse. Slik startet utviklingen av denne tjenesten, og sammen med Kim Ulvin og Amandip Sangha etablerte han Askin i 2017.
«- Vår aller fremste ambisjon er å redusere unødvendig lidelse, og ventetid. Askin kan brukes av både helsepersonell og privatpersoner, og slik kan vi være med på å spare samfunnet for kostnader».
Mohammad Rizvi, medisinsk ansvarlig hudlege i Askin
Tjenesten bygger på internasjonal forskning som viser at bilder fungerer svært godt til diagnostisering av hudlidelser. Selskapet har samarbeidet med utvalgte sykehjem og fastleger i Oslo i en studie. Studien viser at 70 prosent av en gruppe på 171 pasienter kunne bli diagnostisert via appen, og det var ikke behov for fysisk konsultasjon.
- Hudfaget er veldig visuelt, og dette er det forsket mye på internasjonalt. Er det tvilstilfeller, så ber vi om mer informasjon. Bildene vil også vise om det er behov for fysisk konsultasjon hos spesialist, og da vil vi henvise pasienten for dette, sier Rizvi.
Sikkerheten i høysetet
Det er mange spørsmål rundt sikkerhet i en tjeneste som dette. Er diagnostiseringen mulig å gjøre med noen bilder? Kan pasientene være sikre på at bildene ikke kommer på avveie, og er det et trygt journalsystem?
Dette har gründerne i Askin jobbet seriøst og grundig med. De har samarbeidet tett med jurister med spesialkompetanse slik at alle retningslinjer og krav innen informasjonssikkerhet og personvern blir fulgt. Askin har et journalsystem som kan rapportere til fastlegen, dersom pasienten ønsker dette.
Fakta om Askin
- Norges største, digitale fagmiljø for hudspesialister samlet på en nettside.
- Svar på konsultasjon innen 24 timer.
- Ambisjon: Bringe hudlegen nærmere pasient og helsepersonell ved bruk av ny, innovativ teknologi.
- Tjenesten er både for privatpersoner og helsepersonell.
Les mer: