Vitusapotek
Kundeservice

Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål? For at du enkelt skal få svar på dine spørsmål har vi samlet de vanligste spørsmålene fra våre kunder.

Ofte stilte spørsmål
Profile Picture
Publisert: 29.01.2016
Sist oppdatert: 03.09.2024

E-resept

Hva er e-resept?

E-resept står for elektronisk resept. Du får ikke en fysisk resept, men legen sender resepten elektronisk til reseptformidleren. Alle apotek har tilgang til reseptformidleren, og du kan derfor hente ut resepten hvor du vil, uten å ha med deg noe annet enn din legitimasjon.

Hvordan kan jeg se hva legen har skrevet ut til meg?

Logg inn via ID-porten. Har du foreldreansvar for barn (0-16 år), vil du også se deres resepter. For å logge inn kan du bruke BankID, Buypass og Commfides. BankID bestiller du via banken din, du kan lese om hvordan du får Buypass her. og Commfides her.

Hvor kan jeg lese mer om e-resept?

Du kan lese mer om e-resept og mine resepter her.

Hva er gyldig legitimasjon på apoteket?

Følgende dokumenter regnes som gyldig legitimasjon på apoteket:

  • Førerkort- fysisk og digitalt
  • Pass- men ikke nødpass
  • Nasjonalt ID-kort
  • Bankkort med bilde
  • Asylsøkerbevis
  • Norsk reisebevis for flyktninger

Min bruker 

Jeg har skrevet feil/endret navn – hvordan endrer jeg dette?

For å endre informasjon tilknyttet din bruker logger du på vitusapotek.no. Her kan du endre navn, adresse, mail og passord. Trenger du ytterligere hjelp kan du ringe kundeservice eller sende en mail.

Jeg har bestilt varer og skrevet feil kontaktinformasjon – hvordan endrer jeg dette?

Kontakt kundeservice på e-post eller telefon, så kan de endre dette for deg. Du kan også endre dette under «Min bruker», så er det riktig neste gang du bestiller.

Hvordan kan jeg bli fjernet som Vitusapotek medlem og bruker?

Om du ikke lenger ønsker å være medlem av vitusapotek kan du sende en mail til avmelding@vitusapotek.no.

Jeg får ikke logget inn?

Kontroller at du har skrevet korrekt e-postadresse og passord. Hvis du har glemt passordet eller brukernavnet trykk her. Du vil da motta en mail fra kundeservice@vitusapotek.no hvor du kan tilbakestille passordet ditt. Om du ikke mottar denne mailen, vennligst se om den ikke har havnet i «søppel»innboksen. Hvis problemet vedvarer, vennligst ta kontakt med kundeservice.

 

Klikk & Hent

Hva er «Klikk & Hent»?

«Klikk & Hent» er en tjeneste Vitusapotek tilbyr våre kunder. Du kan bestille klargjøring av både reseptvarer og alle andre varer på nett og velge «Klikk & Hent» i valgfritt Vitusapotek . Du vil motta en SMS når bestillingen er klar for henting, normalt innen 1 time* dersom apoteket har varene på lager. Bestillingen må hentes innen 6 virkedager.

*innenfor apotekets åpningstid

Når kan jeg hente bestillingen min?

Bestillingen kan hentes når du har fått SMS om at bestillingen er klar. Apotekets åpningstider finner du under «Finn mitt apotek» øverst på siden. Husk legitimasjon om du skal hente reseptvarer og ordrebekreftelsen du har fått på SMS. Du må hente varene senest innen 6 virkedager etter at du la inn bestillingen din.

Når betaler jeg?

Ved «Klikk & Hent» betaler du på apoteket når du henter varene.

Hva må jeg ha med når jeg henter varene?

Husk å ta med legitimasjon.

Kan andre hente min bestilling?

Ja,  men dersom den inneholder reseptpliktige medisiner må den som henter bestillingen ha Digital fullmakt eller ta med ferdig utfylt fullmaktskjema, samt din og sin egen legitimasjon. Husk å sende SMS’en til den som skal hente varene slik at denne har ordrenummeret på bestillingen.

Hvilken pris må jeg betale?

Du betaler prisen du får opp i bestillingskreftelsen. Vi jobber for at prisene på nett til enhver tid er korrekte, men feil pris kan forekomme. Vi tar derfor et forbehold om at feil kan oppstå. Dersom varene av en eller annen grunn er blitt rabattert innen du henter varene dine så gir vi deg den beste prisen. 

Hvor i apoteket kan jeg hente varene?

Henvend deg i utgangskassen eller ta kontakt med en av apotekpersonalet så hjelper de deg.

Jeg har bare behov for å hente ut enkelte varer fra bestillingen, kan jeg det?

Ja, du gjennomfører ikke betaling før du kommer til apoteket. Vi setter stor pris på om du gir oss beskjed så snart som mulig dersom det er noe du har bestilt som du ikke skal hente, spesielt hvis vi ikke har det på lager.

Jeg har gjort en feil på min bestilling. Hvordan kan jeg endre dette?

Ta kontakt med apoteket du har bestilt hos så hjelper de deg mer enn gjerne.  

Hvilke varer har apoteket mitt på lager?

Det er mulig å sjekke lagerstatus på varen du ønsker nederst på produktsiden. Se etter fanen «Sjekk tilgjengelighet i ditt Vitusapotek».

Jeg vil endre henteapotek eller kansellere bestillingen

Vi setter stor pris på om du kontakter apoteket du har lagt inn bestillingen hos hvis du ombestemmer deg. Dette er selvfølgelig ikke et krav. 

Levering

Hvilke leveringsmåter tilbyr Vitusapotek?

Nettbutikken tilbyr flere ulike leveringsmåter, blant annet: Levering i postkassen (gjelder ikke legemidler), Utlevering på hentested, Levering på døren og levering med Helthjem.

Hvorfor kan jeg ikke få levert de legemidlene jeg ønsker å bestille til postkontor eller på døren?

Noen legemidler har strenge krav til hvordan de skal oppbevares. Disse kan kun hentes på apotek.

Når kan jeg forvente å få varene?

Du vil motta en e-post når varene er sendt fra vårt lager. Hvor lang tid det tar før du mottar varene avhenger av hvilken fraktmetode du valgte.

Min ordre

Hvordan kan jeg endre noe på bestillingen min?

Har du fått e-post om at bestillingen er sendt kan vi dessverre ikke endre bestillingen. Det er angrerett på våre handelsvarer, så du kan returnere varen når du har mottatt bestillingen. Hvis du har fått beskjed om at varen er klar til henting i ditt Vitusapotek, kan du endre bestillingen når du kommer i apoteket. Vi gjør oppmerksom på at vareutvalget varierer fra apotek til apotek, så hvis du ønsker å bytte til en annen vare kan det være apoteket må bestille denne varen. Det tar normalt 1-3 virkedager før apoteket har varen hos seg.

Retur

Hvordan kan jeg returnere enn vare?

I Vitusapotek kan du returnere varen i apotek eller sende per post. Dette gjelder uavhengig av om du har kjøpt i apotek, «hent i apotek» eller fått varene levert hjem. Du vil da få returnert beløpet varen kostet. Kjøpet dokumenteres ved fremvising av kvittering eller ordrebekreftelse, og fristen for å returnere en vare er 14 dager etter kjøp i apotek og 14 dager etter at du har mottatt bestillingen dersom du har fått varene levert hjem.Legemidler og medisinsk utstyr kan leveres i apotek, men du vil ikke få returnert kostnadene. Dette er fordi vi ikke kan garantere at varene har samme kvalitet etter at de har forlatt apoteket.

Kan jeg returnere en vare kjøpt på nett i et Vitusapotek?

Ja, uavhengig av kjøpsmåte kan varene returneres til det Vitusapotek salgsstedet du ønsker (fysisk apotek og nettapotek).

Hvordan får jeg tilbake pengene mine ved retur av varer?

Dette varierer etter hvordan du returnerer varen. Hvis du tar den med til et Vitusapotek vil du få kontant tilbake, sender du den tilbake til oss med posten vil pengene bli tilbakeført din konto.

Hvilke varer kan jeg returnere?

Alle varer kan returneres til oss. Kostnadene knyttet til kjøp av legemidler og medisinsk utstyr vil ikke bli tilbakebetalt. Vi oppfordrer alle til å levere ubrukte og rester av legemidler og medisinsk utstyr til apotek, slik at de kan destrueres på riktig måte.

Bytte

Hvordan kan jeg bytte varene jeg har kjøpt?

Uavhengig av hvordan du har kjøpt varene kan du gå til et hvilket som helst Vitusapotek for å bytte varene dine. En forutsetning er at varen er ubrukt og i samme stand som ved kjøpet, og at byttet skjer innen 14 dager. Du kan også sende inn varene hvis du har handlet på nett, men dette vil bli behandlet som en retur. Du har da angrerett og vil få refundert pengene dine. Du kan ikke bytte legemidler eller medisinsk utstyr.

Hvorfor kan jeg ikke bytte legemidler og medisinsk utstyr?

Legemidler og medisinsk utstyr kan ikke byttes fordi de har svært strenge krav til kvalitet og oppbevaring. Disse kravene oppfyller vi i apotek og ved sending av varer, men vi har ikke kontroll over dette etter at kunden har mottatt varen.

Betaling

Hvilke betalingsmuligheter har jeg ved netthandel?

I nettbutikken tilbyr vi følgende betalingsalternativer:

  • Kort: Visa og Mastercard.
    Ved valg av kort blir du videresendt til Nets for betaling når du bekrefter bestillingen. Velg hvilket kort du ønsker å benytte, tast inn kortnummer, utløpsdato og CVV2. CVV2 er en 3-sifret kode, denne finner du på baksiden av kortet. Beløpet reserveres på kortet og ordren går til pakking når betalingen er gjennomført.
  • Vipps.
    Enkel og rask betaling hvor overføringen går via Nets ved å følge instrukser til Vipps-appen. Beløpet blir reservert når ordren er bekreftet og belastet når ordren sendes.
  • Collector faktura.
    Faktura i samarbeid med Collector Bank AB, krever at kjøper er 18 år og bor på folkeregistrert adresse. Faktura har 14 dagers kredittid. Gjennomfør betalingen ved å velge Collector faktura, legg til personopplysninger og bekreft.
    Har du spørsmål vedrørende din faktura gjøres det direkte med kundeservice hos Collector:
    Email: contactcenter@collectorbank.no
    Telefon: 22 41 14 55

Ved bruk av kort blir du bedt om å taste en 3-sifret kode. Dette er de 3 siste sifrene på baksiden av kortet 

Hvorfor blir jeg bedt om å lagre kortinformasjonen min?

Det er valgfritt å lagre kortinformasjon. Vi tilbyr dette for å effektivisere handleopplevelsen på Vitusapotek.no. Kortopplysningene dine lagres hos Nets.

Jeg får feilmelding under betaling. Hva skal jeg gjøre?

Vennligst kontroller at du har skrevet inn korrekt kortnummer, utløpsdato og CVV2-/CVC2-nummer. Om problemet vedvarer vennligst kontakt oss på kundeservice.

Varer

Hvordan kan jeg se hvilke apotek som har den varen jeg ønsker?

Når du er inne på siden til varen du ønsker å kjøpe kan du velge hvilket apotek du ønsker å se lagerbeholdningen til. Har du et foretrukket Vitusapotek kan du sette dette som ditt favorittapotek under «min bruker».

Er det forskjell i pris på nett og i apotek?

Tilbudsvarer kan ha ulik pris på nett og i apotek, men da skal dette fremkomme av tilbudet. Varer som ikke er rabattert har lik pris. Vi gjør oppmerksom på at trykkfeil på pris i apotek, kampanjeaviser og på nett kan forekomme.

Hvordan fungerer 2 for 1 og lignende tilbud?

Ved 2 for 1 tilbud spanderer vi den billigste varen. Det er ikke mulig å kombinere produkter på tvers av andre, lignende tilbud.

Gir dere rabatt ved bestilling av et stort antall varer?

Vi gir ingen rabatt ved bestilling ved et stort antall varer. Om summen på dine varer kommer på over 450 kr betaler vi frakt, uavhengig av hvor mange varer du kjøper. Det er ingen restriksjoner på hvor mange handelsvarer du kan bestille per kjøp. På visse legemidler er det kun tillatt med en pakke per kjøp.

Flere spørsmål?

Ta kontakt med kundeservice på telefonnummer: 23 68 14 90 eller send oss en e-post